понеділок, 1 лютого 2016 р.

Діагностичне інтерв'ю (за Ненсі Мак-Вільямс)

Приклад діагностичного інтерв'ю 
(збір інформації перед початком тривалої психокорекційної роботи)

З досвіду: весь обсяг запропонованої інформації зібрати за одну годину вступного сеансу практично неможливо. Це аж ніяк не говорить про те, що щось йде не так. Варто врахувати, що клієнт часто відповідає не повно, не бачить взаємозв'язків, не розуміє потреби в такого роду інформації. А ще опір. Саме через останнє рекомендують проводити структуроване інтерв'ю, поки психотерапевтичний зв'язок між спеціалістом і клієнтом не сформований і останній сприймає директивний підхід, не реагує через сором чи інші складні почуття. У свою чергу з боку психолога чи психотерапевта можлива зупинка на тих чи інших місцях розповіді клієнта, що також суттєво впливає на час збору даних. Сюди також варто віднести професійні навички спеціаліста та ситуативні реакції.
Загалом схема опорна і ємна, тому й ефективна.

Демографічні дані
Ім'я, вік, стать, етнічна і расова приналежність, релігійна спрямованість, у яких відносинах перебуває на даний момент (варіації на тему шлюбу чи відносин з партнером), батьки, освітній рівень, робота, наявний попередній досвід психотерапії чи звертань до психолога, хто спрямував до психолога цього разу.

Проблеми на даний момент і їх стан
Основні труднощі і розуміння клієнтом їх причин, історія цих проблем, які способи розв'язання вже були використані, чому саме зараз звернувся до психолога.

Особиста історія
Де народився, виріс, кількість дітей в сім'ї і місце клієнта серед них, основні зміни місця проживання. Батьки і сиблінги: отримати об'єктивні дані (чи живі, якщо ні, причини і час смерті; вік, здоров'я, професії) і суб'єктивні дані (особистість, природа відносин з клієнтом). Психологічні проблеми в сім'ї (діагностована психопатологія та інші умови, наприклад, алкоголізм чи наркоманія).

Немовлячий вік та дитинство
Чи хотіли батьки клієнта його народження, умови в сім'ї на момент народження, щось особливе чи критичне в періоди розвитку, деякі ранні проблеми (їжа, туалет, мова, рухова активність, ніктурія (скарги на нічне прокидання з метою сечевипускання), страшні сни, засипання, обгризання нігтів і т.д.), ранні спогади, сімейні історії або болючі жарти щодо клієнта.

Латентний період
Проблеми сепарації, соціальні проблеми, проблеми з навчанням, поведінкою, жорстокість щодо тварин, хвороби, переїзди або сімейні стреси в цей час, сексуальний або фізичний аб'юз.

Адолесцентний період (згідно психоаналітичної теорії це назва періоду, який зазвичай позначають як пубертат, підлітковий)

Вік, коли розпочалося статеве дозрівання, фізичні проблеми, що пов'язані із зрілістю, сімейна підготовка до сексуальності, перший сексуальний досвід, мастурбаційні фантазії, шкільний досвід, успішність і соціалізація, самодеструктивні патерни (порушення харчування, використання ліків, сумніви в сексуальності, ризикові ексцеси, суїцидальні імпульси, асоціальні патерни); хвороби, втрати, переїзди, сімейні стреси в цей період.

Доросле життя
Де і ким працює; стосунки в яких перебуває; адекватність теперішніх інтимних відносин; ставлення до дітей; хобі, таланти, задоволення чи гордість собою у тих чи інших справах.

Процесуальні уявлення (ментальний статус)
Загальне враження від клієнта, стан афектів, настрій, якість мовлення. здатність аналізувати реальність, рівень інтелекту, адекватність пам'яті, оцінка надійності інформації. Дослідження можливостей подальшого розвитку зон ймовірних проблем, наприклад, при депресії - можливість суїциду.
Сновидіння. Чи запам'ятовує їх? Чи є такі, що повторюються? Особливо яскраві чи нещодавні?
Чи приймає ліки? Інші речовини, напр. алкоголь?

На завершення
Запитайте клієнта про наявність іншої важливої інформації стосовно якої питань не було.

Висновки
Основні теми даного моменту, зони фіксації і конфліктів, основні захисти, несвідомі фантазії, бажання і страхи; центральні ідентифікації, контрідентифікації; непрогорьовані, неоплакані втрати; цілісність "Я" і самооцінка.


Оскільки дана схема використовується у психоаналітичному напрямку можливі певні остороги до користування нею з боку спеціалістів інших напрямків. Проте її безсумнівна цінність у глибині та детальності отриманої інформації. Маючи найбільш повну картину життя клієнта більш вірогідною є ймовірність надання адекватної допомоги та постановка реалістичнішого прогнозу.

Немає коментарів:

Дописати коментар